Begin juli staken we van wal voor onze zomertour langs Belgische kanalen en rivieren. Onze eerste stop was in het sympathieke Klein-Willebroek. Na overleg met de sluiswachter konden we wel enkele dagen aanmeren net voor de sluis aldaar. (ergens anders was er ook echt geen plaats voor onze 27m...). Toch altijd leuk om zomaar midden in het dorp, tussen de huizen aangemeerd te liggen ! Noteer wel dat we met onze MS Steilvol voldoende water aan boord hebben (7000l) om het een 10-tal weken uit te zingen zonder bij te tanken en dat de 8 zonnepanelen samen met de huisbatterijen er voor zorgen dat we van April tot September geen walstroom nodig hebben... Een jachthaven met faciliteiten is dus zeker geen must !
Vanaf Klein-Willebroek is het 'rechtdoor' naar Brussel langs de Willebroekse vaart. Eerst de mooi gekleurde Victor Dumonbrug laten opengaan om daarna te wachten op de opening van de spoorbrug en de Vredesbrug van Willebroek. Een druk bevaren vaart met telkens voorrang aan de beroepsvaart, zorgden hier voor wat gewring en geschuif voor de spoorbrug.
Met een doorvaarthoogte van 4m30 konden we onder alle volgende bruggen door, dus hadden we een gemakkelijke vaart voor de boeg tot de sluis van Zemst. Onze normale vaarsnelheid is om en bij de 10km/h dus waren we 'gerust' voor het komende uur. Onze gasten konden dan ook genieten van het voorbijglijdende landschap.
Bij sluis Zemst was het weer een beetje 'schipperen' om een plaatsje te pakken te krijgen tussen de beroepsvaart. Via de marifoon was het behoorlijk discuteren over hoe breed en hoe lang de verschillende schepen waren en in welke volgorde we zouden binnenvaren. Het blijft me verbazen hoe ongestructureerd het radio-verkeer op het water wel is. Aan het Nederlands als voertaal hebben de buitenlandse (of zelfs Belgisch-Waalse) schippers niet veel. Dus dieptes en breedtes worden nogal eens verward met tonnages en aantal personen aan boord. Maar met het nodige geduld en vooral rustig varen komen we er wel ! We lagen dan ook met 3 naast elkaar in het voorste deel van de sluis. Naast zo'n 85m vrachtschip voel je je toch best klein en kwetsbaar. Met onze 110 ton toch nog altijd minder dan 1 tiende van wat die grote jongens wegen !
Bij sluis Zemst was het weer een beetje 'schipperen' om een plaatsje te pakken te krijgen tussen de beroepsvaart. Via de marifoon was het behoorlijk discuteren over hoe breed en hoe lang de verschillende schepen waren en in welke volgorde we zouden binnenvaren. Het blijft me verbazen hoe ongestructureerd het radio-verkeer op het water wel is. Aan het Nederlands als voertaal hebben de buitenlandse (of zelfs Belgisch-Waalse) schippers niet veel. Dus dieptes en breedtes worden nogal eens verward met tonnages en aantal personen aan boord. Maar met het nodige geduld en vooral rustig varen komen we er wel ! We lagen dan ook met 3 naast elkaar in het voorste deel van de sluis. Naast zo'n 85m vrachtschip voel je je toch best klein en kwetsbaar. Met onze 110 ton toch nog altijd minder dan 1 tiende van wat die grote jongens wegen !
Na de sluis van Zemst zijn er nog enkele ophaalbruggen voor en na Vilvoorde, waarna we onze aankomst in de Brussels Royal Yacht Club voorbereiden. Best een smalle doorgang om de haven, direct naast het kanaal, binnen te varen met een plaatsje (vooraf besproken met de havenmeester) helemaal aan het begin van de lange bezoekerssteiger. We kijken al uit naar een tafeltje in het erg gezellige restaurant van de BRYC !
Wordt vervolgd...
Onze zomertour 2020 zit er weer op !
Vanaf september wordt de Steilvol geschilderd en vanaf midden oktober is het schip opnieuw beschikbaar voor dagtochten en/of kleine events. Interesse ? Bel Annemie 0498/58.57.27 of mail ons steilvol@loungeboat.be
Vanaf september wordt de Steilvol geschilderd en vanaf midden oktober is het schip opnieuw beschikbaar voor dagtochten en/of kleine events. Interesse ? Bel Annemie 0498/58.57.27 of mail ons steilvol@loungeboat.be